LIFESTYLE

Monique Smitsloo

Nu in Classy: De ringen van Goudkoorts zijn om te snoepen

De Amsterdamse vriendinnen Floor Doppen en Jette van Wijngaarden maken furore met Goudkoorts Vintage: een snoepwinkel voor iedereen met de ogen van een ekster en een nostalgische smaak. Ze mogen zelfs presentatrice Welmoed Sijtsma en zangeres Maan tot hun fanbase rekenen.

Het idee voor het vintage sieradenlabel Goudkoorts Vintage begon toen Jette in gesprek raakte met haar schoonmoeder Carine, die zelf goudsmid is. Jette zocht een mooie gouden ring voor zichzelf, zonder te slagen. “De ringen waren óf heel duur óf totaal niet mijn stijl. Ik sprak erover met Floor, zij herkende zich in het verhaal. Als wij beiden niet goed kunnen slagen, moeten toch meer vrouwen dit hebben? Zo kwamen we op het wilde idee om zelf ons eigen merk te beginnen.”

 

Beroemde schatjes

Het begon naar eigen zeggen als hobby, maar Goudkoorts groeide in rap tempo uit tot een serieus bedrijf met beroemde klanten. Floor: “We vinden het telkens weer een feestje om ‘onze’ eigen ringen op televisie te zien bij Welmoed of Maan. Het zijn toch een beetje onze schatjes, en die schatjes zijn beroemd. Althans, zo voelt het!” 

 

Lady Diana ring

De zoektocht vinden Floor en Jette één van de leukste dingen aan hun werk. “We krijgen bijvoorbeeld vaak verzoekjes. Zoals de ring die lijkt op die van Lady Diana – de grote saffier omringd door diamanten. Die is echt enorm gewild, ook bij de millennials, ja. Het is telkens weer een sport om iets te vinden waar iemand specifiek naar op zoek is. En telkens als het weer gelukt is, komt al snel weer een nieuwe vraag: ‘Oh, wil je er ook zo één voor mij zoeken?’” Jette: “Opaal is op dit moment ontzettend populair. Bij dit mineraal zorgt de lichtval op de kristalstuctuur voor een betoverend kleurenspel. Dit wordt ook wel opalescentie genoemd.”

Het complete interview met Goudkoorts vind je in de nieuwe editie van Classy Lifestyle.  




Lavazza