LIFESTYLE

Jaloers op Bekende Nederlanders

Wat is Chantal Janzen toch knap en getalenteerd, en waarom lukt het Arie Boomsma en
Faya Lourens wel om een ‘killer body’ te kweken? Jaloers zijn op de perfecte levens van BN’ers is heel normaal, maar onnodig, vertellen de experts ons.

Een klein testje. Aan een tafel zitten acht mannen en twee vrouwen en op een gegeven moment zegt een van de vrouwen iets als: ‘Gisteren was Arie Boomsma nog op tv, heel leuk.’ Even is het stil en daarna volgen de opmerkingen van de mannen vanzelf. ‘Dat vind ik zo’n eikel’ of ‘die trek ik heel slecht’ horen we voorbijkomen. Mannen vinden hem vaak té perfect. Allemaal jaloezie, laten we eerlijk zijn. Hoe knap je ook bent; Arie is net een beetje knapper, slimmer en bovendien verdient hij meer geld. Waarom worden we eigenlijk zo jaloers op BN’ers en is daar iets aan te doen?

Jaloezie

Psychologe Roos Woltering schetst het proces van jaloezie. ‘We zien van Bekende Nederlanders vooral de leuke events en premières die ze bijwonen en het geld dat ze verdienen. Dat maakt iemand nogal eendimensionaal, je ziet immers niet dat zij dezelfde twijfels en emoties hebben als wij. Dat eenzijdige beeld zorgt ervoor dat wij die jaloezie ervaren, op een bepaalde manier voelen we ons dus minder dan die ander. We denken: als Arie zo’n lichaam heeft, zouden wij dat dan ook niet moeten hebben? Wij voelen onze eigen onzekerheid door iemand als Arie en kunnen aan ons zelfvertrouwen werken door aan zo’n lichaam te werken, maar we kunnen ook van onze eigen onzekerheid wegblijven door de ander wat naar beneden te halen. Als we die persoon in kwaad daglicht stellen, dan is er minder afstand. Daarom houden sommige mensen zo van schandalen en roddels, dat maakt BN’ers menselijker. Veel mensen worden onzeker van succes van anderen omdat ze geconfronteerd worden met hun eigen gevoel van falen.’

Woltering constateert dat BN’ers tegenwoordig willen laten zien dat hun levens niet perfect zijn. Dat ze bijvoorbeeld eerlijk vertellen als ze een burn-out hebben. Maar, tegelijkertijd is het logisch dat je alleen filmt als er iets leuks gebeurt. ‘Op mijn Instagram zie je alleen de gezellige foto’s met mijn kinderen, want als ik ze achter het behang kan plakken dan denk ik niet meteen: dat zet ik even lekker op Instagram. Het is niet zo dat je daarmee de waarheid geweld aan wilt doen, we leggen nu eenmaal liever de leuke kanten van het leven vast. En als BN’ers ben je aan het werk als je in de media bent en jij laat misschien op jouw werk ook een iets ander beeld zien dan thuis bij je familie.’

Hoe zouden wij gewone tv-kijkers eigenlijk om moeten gaan met die jaloerse gevoelens? Woltering zegt: ‘Als we het oordeel over een ander nodig hebben om onszelf beter te laten voelen, zou het goed zijn als we ons eerst afvragen: waarom word ik onzeker van die persoon? Als je Arie ziet, zou je kunnen denken: laat ik eens naar de sportschool gaan. Door aan je eigen onzekerheid te werken hoef je de ander niet omlaag te brengen. Of je kan stoppen met vergelijken en alleen op jezelf letten. Het feit dat hij een wasbordje heeft, maakt hem anders, maar niet beter of slechter. Ik ben evenveel waard als hij. We zijn niet hetzelfde, maar al mensen gelijk aan elkaar.’

Angèl Nijskens houdt zich professioneel bezig met personal branding. Ze legt uit waarom wij simpele kijkers en social media volgers denken dat de levens van BN’ers perfect zijn. ‘Het proces van jaloezie op BN’ers kun je van twee kanten belichten. Allereerst vanuit het perspectief van de BN’er. Hun persoonlijke merk is hun product. Daar verdienen ze hun geld mee. Er is voor hen dus alles aan gelegen om ten alle tijden de beste versie van zichzelf te laten zien, maar natuurlijk hebben zij – net als wij gewone stervelingen – ook hun onzekerheden en mindere dagen.’

Het perfecte leven

Nijskens denkt dat het met het grote publiek te maken heeft, dat graag de droom van het perfecte leven van de mensen die ze adoreren in stand wil houden. ‘Aan de andere kant willen wij al die vervelende dingen eigenlijk niet horen. We willen het succes zien, de glitter en glamour. Het is allemaal entertainment voor ons, een ideale droomwereld waarin we kunnen ontsnappen aan onze eigen dagelijkse problemen of sleur. We willen alleen de mooie kanten zien.’ Natuurlijk is dat helemaal geen realistische weergave van de werkelijkheid. ‘Een BN’er heeft ook rotdagen en ze werken keihard voor hun succes. Een ‘killer body’ komt niet aanwaaien, daar moeten Arie Boomsma en Doutzen Kroes keihard voor trainen. Dat weten wij heus wel. Maar als je niet continu in de schijnwerpers staat, probeer dan maar eens de motivatie te vinden om de sportschool in te duiken.’

Schijn bedriegt

Nijskens denkt trouwens dat de jaloezie ook wel eens wederzijds is. ‘BN’ers zullen heus wel eens jaloers zijn op ons. Dat we gewoon over straat kunnen in ons kloffie, zonder herkend of gefotografeerd te worden. En dat we de sportschool een paar weken kunnen skippen zonder dat het grote gevolgen heeft.’ Is er in haar ogen iets te doen aan die jaloerse gevoelens? ‘Relativeren en beseffen dat BN’ers net als wij ook maar mensen zijn. En inzien dat ze erbij gebaat zijn om jou vooral de mooie kanten van hun leven te tonen. Daarachter gaat vaak van alles schuil waar je niets vanaf weet. Schijn bedriegt!’

Is het aan BN’ers om ook kwetsbare kanten te laten zien? Nijskens zegt: ‘Gelukkig gebeurt dit steeds meer. Maar dat is dan vaak achteraf, dus als men inmiddels weer is opgekrabbeld. Toevallig zat Humberto anderhalf jaar na zijn vertrek bij RTL Late Night bij Jinek aan tafel. Uiteraard vroeg ze hem naar het afscheid van zijn talkshow destijds. Dan komt er een afgepast verhaal over ‘natuurlijk deed het pijn, maar...’ en dan wordt er meteen weer een positieve draai aan gegeven. Fred van Leer is een goed voorbeeld van een BNer die tijdens de ellende met zijn gezondheid updates geeft via Instagram en bijvoorbeeld in RTL Boulevard. Zo kan zijn achterban hem ook tot steun zijn.’

Tegenbeweging

Met mediapsycholoog Mischa Koster bespreken we hoe die jaloezie precies werkt als je kijkt naar de media. Zit er ‘in’ de klassieke en social media zo’n filter waardoor we een aangepaste versie van de werkelijkheid krijgen? ‘Het probleem is dat we, zowel van bekende als onbekende mensen, natuurlijk alleen de leuke dingen zien op social media. Dat is bij je vrienden zo, maar bij BN’ers is dat nog een slag georganiseerder, omdat zij er direct belang bij hebben. Daarom doen roddelbladen het zo goed, zij laten het beeld zien waar we als mensen ook behoefte aan hebben.’

Koster heeft er serieus over nagedacht om een platform te beginnen waar je ook negatieve verhalen kunt plaatsen, gewoon als het even niet goed gaat. ‘Verhalen met dingen waar mensen echt mee zitten. Dat zou enorm helpen voor de mensen die het schrijven, maar ook voor de lezers die daar troost uit putten.’ Hij ziet wel een tegenbeweging ontstaan, vertelt hij ons. ‘Je ziet dat BN’ers steeds iets authentieker worden op social media, en bijvoorbeeld delen dat ze een keer ziek op bed liggen.’ Feit is natuurlijk dat er een mediafilter bestaat; er is een werkelijkheid en een media-werkelijkheid en die twee komen niet overeen. ‘Dat klopt. Als je dat uitlegt, snappen mensen het wel, maar meestal vergeten ze dat en daardoor zie je dat ze jaloers worden’, aldus Koster.

Conclusie

We kunnen zeggen dat we op drie manieren iets kunnen doen aan onze jaloezie op mannen als Arie Boomsma of vrouwen als Chantal Janzen. Ten eerste zouden we kunnen beseffen dat de informatie die wij krijgen voorgeschoteld in RTL Boulevard en op Instagram geen realistische weerspiegeling is van de werkelijkheid. Daarnaast zouden we moeten stoppen met onszelf te vergelijken met BN’ers. Ja, zij zien er geweldig uit, maar wij hebben weer andere kwaliteiten. En tot slot: we kunnen ook gewoon lekker naar de sportschool gaan. Arie weet nog wel een goede, denken we.

Lees meer over:




Lavazza