LIFESTYLE

“De kans om een studeervakantie te houden komt nooit voor, die hebben we zonder twijfel gepakt. Dus vlogen we naar Mallorca voor twee weken”

Studeervakantie: College met een cocktail

Ondanks dringende adviezen van premier Rutte om niet te reizen naar het buitenland, lijkt menig student daar anders over te denken. Een groot aantal is vertrokken naar een zonnige locatie om vanaf het strand colleges te volgen. Dat kan makkelijk via een Wifi-verbinden en een laptop.

Pak het eerste beste vliegtuig naar een mooi zonnig land en zet je laptop aan, you’re ready. Het is een stuk aantrekkelijker om je college vanaf het strand aan de Costa Brava te volgen dan op de bank in het regenachtige Nederland.

Rechtenstudent Kris vloog samen met zes vrienden naar Curaçao. Philosophy, Politics and Economics (PPE) student Pieter koos ervoor om met medestudenten naar het zonnige Mallorca af te reizen. Beiden hetzelfde plan: studeren en vakantie vieren.

Op Curaçao huurde Kris samen met zijn vrienden een villa met zwembad. Hij studeert rechten en al zijn colleges zijn sinds de coronacrisis online. Een echte uitkomst om het vanaf Curaçao te volgen “Soms moesten we rekening houden met het tijdsverschil, er is een verschil van vijf uur. Het is in Nederland vijf uur later. Als je in de middag college had, konden wij het prima in de ochtend volgen. Vrienden van mij moesten soms ook vroeg opstaan als er dan ‘s ochtends college was, maar dat vonden ze niet erg omdat we overdag niet veel te doen hadden” Naast het volgen van de colleges waren de jongens er natuurlijk ook om van het goede leven te genieten “Overdag lagen we te relaxen in de zon. Tegen het einde van de dag waren er wel feesten op het strand. Het was net alsof corona daar niet bestaat. Zo gek om weer groepen mensen te zien. Het was wel heel lekker om weer een keer te kunnen feesten, en dat op zo’n locatie met een goede cocktail erbij.”

Rechtenstudent Kris vanaf Curaçao: “Het was net alsof corona daar niet bestaat.”

Wat dichterbij huis, maar zeker niet op een mindere plek zit Pieter “Een vriendin van mijn studie heeft een huisje op Mallorca, we hebben het er al vaker over gehad om daar een keer heen te gaan met wat studievrienden. Nu het tweede semester van de universiteit ook volledig online wordt gegeven door COVID-19 besloten we om het warmere weer op te zoeken. Omdat de kans om een studeer vakantie te houden vrijwel nooit voorkomt hebben we hem zonder twijfel gepakt en zijn we met zijn alle naar Mallorca gevolgen voor twee weken.” Het huis is typisch Spaans en had genoeg ruimte met een grote tuin. Het grootste gedeelte spendeerden de studenten op de veranda buiten. Mallorca is momenteel oranje gebied, maar daar merkte Pieter vrij weinig van “Het enige vervelende was dat je buiten overal een mondkapje op moet, behalve als je op het terras zit. Verder was de horeca gewoon open en was het heerlijk weer waardoor we veel buiten waren. Mallorca is echt wel een vakantie-eiland, dus het was erg rustig in het dorpje waar we zaten. We kwamen bijna niemand tegen op straat en de personen waar we het meest in contact kwamen was het supermarktpersoneel.”

Ook Pieter volgde vanaf Mallorca zijn colleges en dat beviel eigenlijk heel goed. “Omdat ik met allemaal vrienden van mijn studie op vakantie was konden we elkaar vaak motiveren om de belangrijke hoor- en werkcolleges te volgen. Ook hebben we alle opdrachten gemaakt die ingeleverd moesten worden. Het brengt oprecht motivatie met zich mee als je weet dat je na een hoorcollege naar de zee kan lopen en daar een frisse duik te nemen en daarna kan genieten van het zonnetje. Voor mij was deze interactieve vakantie dus eigenlijk heel relaxed en goed te doen.”

Pieter: “Op Mallorca heb ik in twee weken tijd minder mensen gezien dan tijdens een fietstocht in Amsterdam, op Mallorca voelde ik me veiliger”

Beide jongens merken dat steeds meer studenten het vliegtuig pakken om een de combireis te maken. Pieter: “Ik heb zelf het idee dat steeds meer studenten, ook vrienden van me, hebben besloten om Nederland even te ontvluchten. Gebieden als Portugal en Curaçao zijn erg populair omdat het weer er nog zo lekker is en het momenteel geen negatief reisadvies heeft. Ik snap het volkomen als je naar het buitenland gaat, zo lang je maar rationeel nadenkt over bepaalde beslissingen die je neemt. Op Mallorca heb ik in twee weken tijd minder mensen gezien dan ik tijdens één fietstocht in Amsterdam zie, daarom had ik het idee dat we veiliger waren in Mallorca dan andersom.”

Kris sluit zich daarbij aan “Zeker na de persconferentie waarin Rutte zei dat we wel naar Curaçao konden hoorde ik dat veel studenten hadden geboekt. Ik kom hier op Curaçao nog wat meer studenten tegen, maar ik denk dat wij pas het begin zijn. Andere vrienden van mij hebben nu ook geboekt. Zo hoor ik steeds meer plannen en zullen er nog meer studenten komen. Het is ook een ideale combinatie.”