MODE

Tekst: Suzanna Timmer

Dejacque: online hit uit Twente

De Twentse Debby van der Zande (45) en Saskia Bouwmeester (41) zijn met hun modezaak Dejacque uit Oldenzaal een hit op Facebook. Hun modefilmpjes zijn ‘what you see is what you get’. Ongescript en ongefilterd, maar met steengoede modeadviezen. 

Ze waren in Oldenzaal al een bekendheid, sinds twee jaar weet heel Nederland de weg naar de modezaak Dejacque te vinden. Hier stylen Debby en Saskia dagelijks vrouwen en geven ze eerlijk modeadvies. Nu zijn ze ook populair op Facebook met meer dan 115.000 volgers en het aantal fans groeit gestaag.

Acht jaar geleden begon Debby op Facebook met de ‘outfit van de dag’. Daar kwam in Oldenzaal best veel commentaar op, vertelt ze: ‘Mensen zeiden: ‘Zie die Debby nou, wat is ze aan het doen?’ Dat was best heftig in die tijd. Zo zie je maar, de aanhouder wint.’
Debby begon ooit in het pand van Dejacque samen met haar man een poelierswinkel. Dat deed ze tien jaar, maar toen ze kinderen kreeg – ze heeft er vier – stopte ze even met werken. Haar man ging door met het bedrijf. ‘Ik had er geen zin meer in, ook omdat mijn zoon gehandicapt is. Elke avond moesten we alles schoonmaken en ik wilde me eerst op de kinderen richten.’

Maar het ondernemersbloed kruipt waar het niet gaan kan, dus lang stil zitten kon ze niet. ‘Ik wilde iets wat niet aan verderf onderhevig was. Kleding vond ik altijd al leuk. Zo ben ik Dejacque begonnen.’

Twee jaar geleden vroeg Debby Saskia om compagnon te worden. Ze kenden elkaar al van eerder werk. Saskia (ook getrouwd en een dochter) stemde toe en stopte met haar nagelstudio. Debby: ‘We komen oorspronkelijk allebei uit een andere hoek. Saskia komt uit de makelaardij, ik heb heao economisch-linguïstisch gedaan en wilde bij een grote bank werken. Van die ambitie is niks terecht gekomen. Zo zie je hoe het lopen kan.’

Tomeloze energie

Elke dag maken de twee dames een filmpje, waarbij Debby altijd in beeld is en het setje van de dag showt. Saskia: ‘Dat dagelijkse filmpje is onze succesformule. Sndere winkels proberen dat te evenaren, maar als ze even geen zin hebben, dan staat er twee dagen geen video online. Het is dus elke dag: niet wachten, kleding uit die doos en erop knallen. Dan zijn wij de eerste. En we hebben echt tomeloze energie.’
Dat Debby het gezicht van de video’s is, vindt Saskia ook prima. ‘Anders moet je steeds een ander model nemen en de volgers weten precies welke maten Debby heeft.’ Debby: ‘Verder zijn het filmpjes met grappen en grollen naar elkaar, soms lopen er gewoon klanten door het beeld en er gaat wel eens iets mis. Gewoon zoals het is, niet opgeprikt.’ Dat beaamt Saskia: ‘Het is altijd take one. Wij filmen gewoon door.’

Eigen lijn

De merken die goed verkopen bij Dejacque zijn Elias Rumelis, Rinascimento, Met Jeans, Sportalm, Goldbergh, Ana Alcazar, Moschino, Liu Jo, Karma Of Charme en Peter Kaiser. ‘Stokton is iets minder bekend, maar daar kunnen we onze eigen keuze in maken. Die vinden het leuk om iets samen met Dejacque te doen, komen bij ons met een kleurenkaart en zo kunnen we helemaal onze eigen sneaker samenstellen. Dat kun je niet vinden op Omoda of Zalando.’

Saskia: ‘We willen steeds meer gaan doen nu de zaak zo goed loopt en op termijn onze eigen merk en schoenenlijn in de markt gaan zetten.’

Alle windstreken

Dejacque heeft niet een specifiek type klant, er komt ‘van alles’, zegt Saskia. En de mensen komen uit alle windstreken. ‘Van jong tot oud en van rijk tot mensen die op de centjes moeten letten.’ Debby: ‘Wij willen niemand in verlegenheid brengen. Je kan bij ons een goedkope en een dure spijkerbroek krijgen. Iedereen werkt voor zijn geld en het is nou eenmaal zo verdeeld in Nederland. Ik ben zelf een gevoelsmens, we sponsoren ook ieder jaar de Voedselbanken. Daar gaat goed vlees naartoe vanuit ons poeliersbedrijf. Ik ben wel een weggever.’

Zelf doen ze ook graag aan winacties op Facebook. ‘De klanten vinden dit altijd zo leuk’, zegt Saskia. ‘Het zijn vaak niet de minste prijzen.’

 

Je leest het hele interview nu in CLASSY Lifestyle!




Lavazza